این تحقیق در رابطه با تاریخ دوران پهلوی نیست.هدف این متن،بررسی تمام جزئیات و تحولات دوران پهلوی نیست. این کتاب از یک زاویه خاصی به بررسی عملکرد پهلوی پرداخته است:نظام مدیریت،تصمیم سازی و پی آمدهای آنها.متن صرفا از منظر پیش نیازها و نظریه های توسعه یافتگی به بررسی تحولات دوران پهلوی توجه کرده است.رضا شاه و محمدرضا شاه چگونه فکر میکردند،چگونه تصمیم گیری می کردند و نتایج این نوع مدیریت و تصمیم گیری ها کدامند؟ طی 170 سال گذشته، ایرانیان در میان خود توافق نداشته اند که در چه مسیری می خواهند کشور را بسازند و اولویت های آنان چیست. اهداف هر دوره از تاریخ معاصر ایران مورد اجماع و وثوق عامه نبوده است.طیف روشنفکران،نویسندگان،خبرنگاران،تحصیل کرده ها،روحانیون و دیگر مراجع فکری و اجتماعی نتوانسته اند به یک جمع بندی پایدار برای حکمرانی و مدیریت و تصمیم گیری برسند. رضا شاه و محمدرضا شاه،سامان فکری و سیاسی خود را بنا کردند.رقبای فکری خود را نپذیرفتند.به اوج قدرت خود رسیدند و سپس به تدریج در سراشیبی قرار گرفته و سقوط کردند.این تحقیق ضمن بررسی نظام تصمیم گیری،به علل سقوط هر دو پهلوی اشاره می کند و سقوط را در نهایت ناشی از اقتدارگرایی فردی تلقی می کند.کشوری که می خواهد مدرن شود و پیشرفت کند نمیتواند همه امور خود را در ذهن،مصالح،دیدگاهها و سلایق یک نفر خلاصه کند و این کانون نظری بحران های هر دو پهلوی است.

کتاب اقتدارگرایی در عهد پهلوی دکتر محمود سریع القلم

کتاب اقتدارگرایی در عهد پهلوی دکتر محمود سریع القلم

4 فکر در مورد “ معرفی کتاب اقتدار گرایی ایرانی در عهد پهلوی

  1. حمید رضا خشکه گفت:

    سلام و عرض ادب و احترام
    از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است ،استاد فرزانه و حکیم بقول جنابعالی این مسئله که فرمودید امری ۱۷۰ ساله است قضیه دیروز و امروز نیست. اینکه پس از ۱۷۰ همچنان این مسئله است مسئله ماست ، براستی چرا این ساختار معیوب و یا بعبارتی این درب ، برهمان پاشنه می چرخد. جز این است که طمع ورزی،خودخواهی و حرص برخی از عناصر داخلی با زیادخواهی و چپاول گری بیگانه در این گذشته ملول آور پیوند ناگسستنی داشته ، اینکه فکر کنیم تاکنون مصلحی پیدا نشده و کسی این امر را نفهمیده نهایت ساده لوحی است واقعیت امر این است که این قضیه به خون و دلار آلوده است و هرگاه چنین شده باید گفت که عشق اول نمود آسان ولی افتاد مشکل ها. یا حق

  2. حامد گفت:

    فقط میتونم بگم افسوس که قدر شمارو نمیدونیم

  3. بهرام غلامی گفت:

    با درود و تشکر بابت سایت وکانال خوبتون.
    از اونجایی که سایت شما بخش”تماس با ما”نداشت مجبور شدم درخواستمو از این طریق براتون بفرستم.ممنون میشمعلاوه بر کتابهاییکه در سایت معرفی کردید،۱۰کتابی که به نظر شما هر ایرانی (خصوصاجوانان۲۰تا۳۰سال)باید بخونن را معرفی کنید.
    متشکر از زحمات شما.

  4. نظری گفت:

    سلام و وقت بخیر.
    زمانی که تیتر رو دیدم “معرفی کتاب…” انتظار داشتم لااقل دو خط می‌نوشتید در رابطه با کتاب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *