اگر شخصی به طور مستقیم یا از طریق اینترنت، هر روز، روزنامۀ نیویورک ­تایمز را بخواند، متوجه چند نکته می شود:

1) معنای رسانه چیست؟

2) معنای خبرنگاری و گزارش نویسی چیست؟

3) معنای آزادی بیان چیست ؟

4) معنای تفکیکِ قوا چیست ؟

5) و معنای “دقت” چیست؟

اولین شمارۀ نیویورک تایمز در تاریخ 27 شهریور 1230 (168 سال پیش) منتشر شد. 3790 نفر برای این روزنامه کار می کنند، در 27 کشور نمایندگی دارد و جوانترین خبرنگار آن 51 سال سن دارد. اگر خواننده ای انگلیسی زبان بخواهد حدود 50 صفحۀ روزانۀ نیویورک تایمز را مطالعه کند حدود 5-4 ساعت زمان می برد تا با طیفی از مسائلِ داخلی، تمام مناطق بین المللی، هنری، فرهنگی، و ورزشی آشنا و به روز شود. اما آنچه کلیدی است: دقتِ در آمار، جمله بندی های دقیق، واژگان استفاده شده، مفهوم سازی و طراحی برای فهم موضوعات است. هیجان، احساسات، اغراق گویی، وارونهِ جلوه دادن، فقط 20 درصد یک موضوع را گفتن و 80 درصد را حذف کردن، نمای یک موضوع را حیله گرانه تغییر دادن (Dissembling)، قهرمان سازی، فرد محوری، بی انصافی، فقط یک بعد از یک موضوع را گفتن و پیچاندن مسائل، در حداقل خود است.

اصولاً فهمِ دقیق و همه جانبۀ یک مسئله ، حداقل 70 درصد آن است؛ سپس باید به راه حل فکر کرد. اگر شناخت مخدوش باشد، نمی توان پاسخ های دقیق پیدا کرد. وقتی داده ها (Inputs) اشتباه باشند، به طور طبیعی خروجی ها (Outputs) هم اشتباه خواهند بود. اگر مسئلۀ بیستم یک کشور به عنوان مسئلۀ یک آن جا بیفتد، عموم تصمیم گیری ها و اقدامات بعدی، وقت تلف کردن خواهد بود. اگر فردی، بنگاهی، کشوری و دولتی، مسئلۀ یک خود را با تفکر و دقت تشخیص ندهد، مجموعه کارها آب در هاون کوبیدن خواهد بود. دقتِ در شناخت سرنوشت ساز است. اطلاعات دقیق و بازبینی شده، شنیدن دیدگاه های مختلف، دقتِ بی نظیرِ حقوقی در قلم ، فرد زدایی از فهم پدیده ها، اولویت دادن به فکر در مقابل فرد و عفتِ کلام، جزء فرهنگ نیویورک ­تایمز است. اگر در شناخت خود و محیط دقیق و واقعی Objectivity)) نباشیم، به دور خود خواهیم چرخید.

بنابراین، در فهمیدنِ موضوعات می توان تلاش کرد تا:

 1) از هیجان و احساسات،

 2) وارونه جلوه دادن و

 3) فرد محوری فاصله گرفت.

بی دلیل نیست بیش از شش میلیون نفر در 160 کشور هر روز صبح، نیویورک تایمز می خوانند؛ حتی بعضاً قبل از صبحانه.

10 فکر در مورد “ یادداشتی برای نوروز 1398 : تلاش کنیم دقیق باشیم

  1. سلام
    امیدوارم چنین نگرشی در رسانه های کشورمان حاکم، و نیز پررنگتر شود.

  2. امیر حسین میثمی گفت:

    خداوند در سوره احزاب آیه ۷۰ میفرماید
    دقیق صحبت کنیید. دقیق بودن در کنار تقوا داشتن آمده است.

  3. علیرضا گفت:

    با تشکر از جناب سریع القلم امید است روزی با برسمیت شناختن نهاد ها و موسسات و کارخانجات کشورمان و عدم حذف و جابجایی آنان با تغییرات حکومتی و تداوم داشتن فعالیتهای ایشان و پختگی و بالندگی ایشان در این پروسه ما نیز شاهد نهادهای علمی و هنری و آموشی و اقتصادی ریشه دار باشیم و حسرت بریتانیکا و موسسات و دانشگاههای بالای ۳۰۰ سال ایشان را نخوریم و در اصفهان تاریخی انگشت شمار خانه های بالای ۵۰ سال را با حسرت جستجو نکنیم و این از رسالتهای فهمیدگان ماست که ارزش این قدمتها و حفظ آنها را به فدرت داران و مردم روشن نمایند تا همگان در حفظ آن بکوشیم اگرچه موافق ذهنیت ما نباشد.

    1. مهدی مظفری گفت:

      حرف دلمون رو گفتید

  4. رضا گرامی گفت:

    سلام
    قدرت رسانه در شکل دهی به سیاستها و افکار عمومی انکار ناپذیر است. رسانه در عصر حاضر فقط یکی از ابزارهای قدرت و تحمیل اراده است بر دیگران. من تعجب میکنم از شما که بدون توجه به این نکته مقاله فوق را نوشته اید. لطفا کتاب آناتومی قدرت گال برایت، دروغ های مسلح اثر لویتین و همچنین زندگی نامه و فعالیت های رسانه ای روپرت مرداک را بخوانید.

  5. یادداشتی خواندنی و ارزشمند بود.
    نیویورک تایمز یکی از بهترین الگوهای ژورنالیسم دقیق و با کیفیت است.

  6. . گفت:

    ممنون جناب دکتر برای مطالبی که می نویسید، ممنون برای کتابی که اخیرا منتشر کردین، و ممنون برای نکات جالبی و آموزنده ای که مطرح می کنید….. فقط یک نکته از بین خبرنگاران و مقاله نویسان NY times چند نفری بودن که سنشون کمتر از ۵۱ سال بود، مثلا Bret Louis Stephens که journalist هست و مقاله می نویسه ۴۶ سالشه، یا Maggie Lindsy Haberman که white house reporter شون هست ۴۶ سالشه. چند مورد دیگه هم بود. البته شاید تعریف دیگه ای مد نظرتونه و طبق اون تعریف درست می فرمایید.

  7. امیررضاعلی پور هشتلی آملی گفت:

    چرا یک‌نیویورک‌تایمز نمی زنید؟

  8. نرگس محمدی گفت:

    خب جذابیت و تازگی خبرو و زیبایی ورنگ برای یه روزنامه مهم میباشد البته من به علمی بودن مطالب بیشتر بها میدم واینکه زود تر از همه جا اطلاع رسانی شود البته اگه این اینترنت بزاره این روز نامه این یار قدیمی خیلی ها جلو بیوفته

    1. محمد خاکسار گفت:

      سلام عرض ادب بسیار عالی بود استاد عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *