1-اول عصبانی می­شوند، بعد شاید فکر کنند؛

2-سئوال کردن را افت شخصیتی می­شمارند؛

3-در تنظیم اولویت­ها، بسیار سرگردانند؛

4-خیلی تلاش می­کنند خود را اثبات کنند؛

5-مخاطبان خود را دست کم می­گیرند؛

6-موفقیت را در پول زیاد خلاصه می­کنند؛

7-خیلی به هرم مازلو، اعتقادی ندارند؛

8-تغییر و شکست را یکی می­دانند؛

9-از اینکه از زحمات افراد تقدیر کنند پرهیز می­کنند؛

10-از ناهماهنگی با یکدیگر لذت می­برند؛

11-کنترل دیگران را ارزش می­شمارند؛

12-علاقه شدیدی به ورود در مسایل دیگران دارند؛

13-در مورد طبع بشر بسیار کم می­دانند؛

14-به ندرت ناخودآگاه خود را خانه تکانی می­کنند؛

15-قابل اتکاء نیستند و با آگاهی این کار را می­کنند؛

16-زیستن در تناقضات را زرنگی قلمداد می­کنند؛

17-برای تحقق کارآمدی، کارها را به صد قسمت تقسیم نمی­کنند؛

18-با بی احترامی به دانشمندان خود، آنها را به مهاجرت سوق می­دهند؛

19-آموزش ندیده ­اند کارها را برای درازمدت انجام دهند؛

20-گرفتار چند غریزه هستند؛

21-در استفاده از واژه ­ها، بسیار کم دقت می­کنند؛

22-برنامه ­ریزی و تخیلات برای آنها مساوی هستند؛

23-تمایل شدید به یکسان­ سازی انسانها دارند؛

24-بارها اشتباهات قبلی را تکرار می­کنند؛

25-تعداد اشتباهاتشان بسیار بالاست؛

26-پس از اینکه بلند شدند، صندلی را جای خود نمی­گذارند؛

27-در شهرهایشان هنوز آداب مدنی بسیار ضعیف هستند؛

28-خودنمایی را با اعتماد به نفس اشتباه می­گیرند؛

29-از خودشان بیش از اندازه راضی هستند؛

30-و بنابراین رشد نمی­کنند.

نوشته های مرتبط

30 فکر در مورد “ سی ویژگی جهان سومی ها

  1. قدم اول در اصلاح یک خصلت منفی , پذیرش آن است …. بیایید به جای مقصر دانستن شرایط و اطرافیان , در اصلاح و تربیت مجدد خودمان کوشا باشیم.

  2. عذرا گفت:

    با سلام
    من به شخصه سعی کردم خیلی از این ایتمها رو حذف کنم در زندگیم و روشون کار کنم اما هنوز هم در برخی موارد ضعف دارم…ممکنه دسته بندی کلیشه ای باشه اما چیزیه که هست و میبینیم و خیلیها بجای اینکه امروز دنبال رشد شخصی باشند دنبال کسب درامد بالا صرفا هستند…یک ویژگی دیگر جهان سومی ها هم دلسرد کردن دیگران در اموری هست که خودشون توانایی ندارند…با تشکر از مطالب بی نظیرتون

  3. Mahdi گفت:

    البته این ویژگیها بنظرم اکتسابی است و و ما پرورش یافته این نوع اموزشیم که توسط مدیریت کلان به ما آموخته اند چون در این نوع کشور ها استفاده از جهل عمومی برای رسیدن به مقاصد گروهی خاص استفاده شده و نخبگان را حذف یا گوشه نشین می‌کنند لذا این آموزه ها نهادینه شده است.

  4. امیر عبداللهی گفت:

    حیوان ستیز هم هستند .

  5. محمد گفت:

    با سلام
    به اینکه جهان چندمی هستیم و این ویژگی ها چند درصد افراد جامعه ایرانی و یا کدام نقطه دنیا را شامل میشود و کلا این مطلب با چه انگیزه ای دسته بندی شده زیاد وقت نذاریم.
    درد اینجاست یکایک ما با هر سطح شعور و فهم مطمئنا چند ده و یا چند صد تا از این ویژگی ها از خودمان میدانیم که رغبتی به اصلاح آنها نداریم؟!!!

  6. محمد گفت:

    با سلام
    به اینکه جهان چندمی هستیم و این ویژگی ها چند درصد افراد جامعه ایرانی و یا هر نقطه دنیا را شامل میشود و کلا این مطلب با چه انگیزه ای دسته بندی شده زیاد وقت نذاریم.
    درد اینجاست یکایک ما با هر سطح شعور و فهم مطمئنا چند ده و یا چند صد تا از این ویژگی ها از خودمان میدانیم که رغبتی به اصلاح آنها نداریم؟!!!

  7. حق جو گفت:

    بتسمه تعالی

    سلام و عرض ادب

    کمی مطالعاتتان را بروز کنید استادی داشتیم که می گفت بعد از فروپاشی شوروی دیگر جهان سومی نداریم جهان اول یعنی بلوک غرب و جهان دوم بلوک شرق دیگر عملا نداریم تا جهان سومی داشته باشیم

    هر کی این دسته بندی را بعد از آن استفاده می کند کم سواد است و مطالعاتش کم است

    حال محتوای متن هم که پر از اشکال و مرغ همسایه غاز است

    شاید همان ها که شما از طرف آنها دم می زنید خود این همه ادعا ندارند 

    اگر یه ذره شرف داری حذف نکن و منتشر کن

     

    1. مهدی گفت:

      باسلام خدمت جناب حق جو 

      حالا چرا اینقدر عصبانی هستید ابتدا ارام باشید سپس اتهام بزنید

      پایدار باشید

    2. فرگل گفت:

      با سلام
      با چه علمی استاد شما علم بیشتری دارند؟ و مبنای شما برای باسواد و بی سواد شمردن افراد چیست؟

  8. امیر گفت:

    یک آیتم دیگه که از بعضی کامنتها میشه فهمید   :

    به صرف داشتن مطالعه یا مدرک دانشگاهی خودشون رو عقل کل میدونند و دوست دارند در هر موضوعی رو به راحتی اظهارنظر کرده و دعوای آکادمیک راه بیندازیند.

  9. رضا اکرمی گفت:

    سلام
    شماره های ۶-۷-۲۱-۲۲-۲۳-۲۴-۲۵ رو خیلی قبول دارم یعنی خیلی نمایان هست و البته اینها رو هم باید اضافه کنم که بقول یه خارجی که نظرش رو در مورد همکارای ایرانیش خواسته بودن اصولا در ایران گویا کههنوز اختراع نشده یعنی اهمیت به وقت و مدیریت زمانشون و اصولا خود زمان واقعا بی ارزش هست و دیگه اینکه مردمی هستن که نه تنها کسانی رو که دشمن میدونن نمیشناسن که حتی خودشون رو هم نمیشناسن و با ضریب هوشی کمشون یعنی ۸۴ که واقعا کمه خودشون رو باهوشترین و عاقل ترین مردم دنیا میدونن

  10. لاجوردی گفت:

    ضمن احترام، مطلب کم عمق و بی مایه ای است که به نظر می آید بیشتر با هدف بازنشر گسترده در میان ایرانیان average تنظیم شده است. ویژگی های فوق را همگان می دانند و به کرات از زبان این و آن رد و بدل می شود. انتظار است پژوهشگران دلایل زیربنایی را که موجب بروز این ویژگی ها می شود مکتوب کنند. 

  11. مرتضی وک گفت:

    سلام

    به جناب دکتر، توصیه میکنم،کتاب شناخت تیپ های شخصیتی دکتر دنیل ناتل را مطالعه نمایند(ترجمه افسانه شیخ الاسلام زاده).ویژگی های ۳ – ۱۵ – ۱۹ – ۲۰ و ۲۲ در افرادی با درجه پایین Conscientiousness (یکی از ابعاد پنج گانه شخصیت) به طور واضحی قابل رویت است.همچنین موارد ۴ – ۶ و ۲۸ در افرادی با درجه ی بالای extraversion   قابل مشاهده است.نکته شماره ۱ هم مربوط به افراد با درجه ی بالا در trait شخصیتی Neuroticism  است .این وِیژگی هایی که جناب دکتر مرقوم نموده اند ،در مردم همه ی کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و در حال توسعه قابل مشاهده است و اختصاصی به کشورهای جهان سومی ندارد.

     

  12. مرتضي گفت:

    ممنون از مطلب شما. اما علاوه بر اینکه بنظر میرسد مورد شماره ١٠ ناقض مورد شماره ٢٣ میباشد، مورد ۶ نیز، بر اساس آموزش های اجتماعیِ موجود، اتفاقاً در جامعه ی غرب بیشتر صادق است تا شرق.

    بعلاوه، سوال بنده اینست اگر تحقیقی در این خصوص صورت پذیرفته، دقیقاً چند ملیت و کدام ملیت ها مورد مطالعه قرار گرفته اند تا نتیجه گیری چنین باشد که ویژگی های فوق الذکر مختص به مردم خاور میانه است؟ 

    1. فرگل گفت:

      با سلام
      مورد ۱۰ یک سری عدم هماهنگی هاست که بی دلیل وجود دارد. مثلا در خصوص یه مورد بنده میگم آموزش در فلان چیز لازمه یه نفر صرفا برای مخالفت میگه نه وقتش نیست
      مورد ۲۳ در خصوص یکسان سازی کاری هست که آموزش و پرورش و جامعه میکنن و میبینیم مثلا ۶۵% از داوطلبان کنکور ۹۷ متقاضی رشته تجربی بودند!! همه باید دکتر بشوند و رشته های هنر و انسانی جایگاهی نداره، هیچ فردی هم در این زمینه ها استعداد ندارد!(موارد عینی هست که مطرح کردم)

  13. آرش گفت:

    درود من احساس می کنم چندتا از این ویژگی ها را دارم بنابراین باید به رفع این عوامل بپردازم.

  14. عباس پور گفت:

    با سلام ودرود بر شما

    با اجازه جناب دکتر یک مورد هم که بنده از نوشته های دکتراموختم  به این ویژگی های اضافه کنم

    در جهان سوم مسائل هیچگاه بصورت ریشه ای حل نمیشود بلکه حل انها به زمان آینده نامعلوم موکول میشود بنابراین همیشه انبوهی از مشکلات وجود دارد.

  15. محمد گفت:

    سلام، با تشکر از مطالب اثر گذار شما و مخصوصا کتاب خوب اقتدارگرایی عصر پهلوی، خیلی خوشحالم که یک نخبه مثل شما  کشور رو موضوع تفکر خودش قرار داده و به گونه تاریخی به آن میپردازه .

    و در مورد :

    ۱۸-با بی احترامی به دانشمندان خود، آنها را به مهاجرت سوق می­دهند؛

    به عینه در زندگی دوستان نخبه ام این موضوع را بارها دیدم و متاسفانه دلیل موجه آنها برای رفتن بود و مخصوصا قطع دائم ارتباطات با کشور و جوامع علمی آن.

  16. نوید گفت:

    عذرخواهی کردن بابت اشتباهاتشان برایشان بسیار سخت است و آن را کوچک شمردن خود می دانند.

  17. روح اله پیرالو گفت:

    جز تلاش های افراد در جوامع جهان سومی،چه نهاد و سیستمی نقش هدایت و سوق دادن افراد به سمت رفع این موارد و یا اصلاح آنها را میبایست انجام دهد؟؟

  18. سید علی فیروزان گفت:

    جهان سونی ها خیلی کم مطالعه می کنند.

  19. امید آزمون گفت:

    دسته بندی سی گانه ی شما ، نشان می دهد خودتان مشمول گزاره ۲۳ هستید !

    گزاره ۳۰ هم که ویژگی نیست ، یعنی مشمول گزاره ۲۱ هم هستید !

    گزاره ۲۶ هم در دل گزاره ۲۷ می گنجد !

    امید وارم مشمول گزاره های ۲۸ و ۲۹ نشده باشید !

  20. امید گفت:

    در مورد دوم مورد سوال قرار گرفتن را افت شخصیتی میدانند.

  21. علیرضا سمساریلر گفت:

    سلام جناب سریع القلم عزیز و تشکر از نوشتار شما. ما آذریها میگوییم هر جه در آشت بریزی همان در قاشقت خواهد آمد. واقعیت اینست که ما سالهای سال متاسفانه همینها را در ظرف جامعه ریخته ایم و بجای آگاهی و شعور و استفاده از سمینارها و منابر واقعیات جامعه را گفتن و تلاش در زدودن نا آگاهیها و بدفهمی ها و کژ فهمی ها تلاش در تثبیت آنها نموده ایم و حتی اکثر نکاتی که شما ذکر فرموده اید ضد ارزش نشان دادیم و سوسول بازی خواندیم و بجای بیدار کردن جامعه آنرا عمدا" و عملا" خواب کردیم و شعار را جایگزین شعور و توقعات را جایگزین عمل کردیم و در بوق دمیدیم که ما تنها قوم و بهترین قوم و دیندارترین قوم و بهشت رو ترین قوم هستیم و این شد که اصولا" کسی را اجازه ندادیم که احساس ندانستن و نفهمیدن و بلد نبودن بکند چون جامعه تا فقدان را احساس نکند به فکر دسیابی و ترمیم ننمیافتد.

    با تشکر مجدد.

    1. درود برهمه آذریهای عزیز و شما….کاملا موافقم

  22. سید حسن جوادی زاده گفت:

    سلام و سپاس بر دکتر عزیز و اندیشه های اگاهی بخششون دکتر جان سوالی که دارم ویژگی هایی که. برای جهان سومی ها مطرح کردی متاسفانه خودم که خیلی. ادعام بشه ولی دارم

    چون اندیشه های دکتر فراگیر است

    شاید کسانی از جهان سومی ها. مثل خود. دکتر باشد که این. ویژگی ها را نداشته باشد و فراگیری این ویژگی های برای همه جهان سومی ها

    جای تامل دارد

  23. مسعود گفت:

    در جهان سوم است که دانشمندان و اساتیدش انقدر ضعیف اند و چشمشان به جهان اول است که آنها چه می گویند. در جهان سوم که است که دانشمندانش این تقسیم بندی های جهان اول و دوم و سوم را به دیده منت می پذیرند.

  24. شبنم گفت:

    سلام آقای دکتر

    خیلی ممنون از این تقسیم بندی ارزشمندتان 

     

  25. امین گفت:

     بادرود و خسته نباشید جناب دکتر..

    به نظرم نکات مطرح شده بیشتر باید درقالب جامعه شناختی بررسی بشن تاسیاسی..

  26. آرمان گفت:

    عرض درود و تشکر  بابت مطالب بجا و آموزندتان ،  موارد ۱و ۵ و ۶ و ۹ و ۱۲ و ۱۸ و ۲۴ و ۲۶ رو بسیار در جامعه بصورت روزمره شاهد و ناظر هستم و متاسفانه مورد ۱۹ رو هم  خودم به اون مبتلا ، امیدوارم در وهله اول همه متذکر این گرفتاریها و در مرحله بعد موفق به رفع اون بشن ، درد جامعه ما ندونستنه ؛ بعدش نتونستن یا نخواستن . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *