استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید به ظرفیت های تجاری دنیا توجه و از آن به نفع خود بهره برداری کنیم، افزود: دولتمردان ما باید اطلاعات خود را از دنیا به روز کرده و تولید ثروت را در اولویت برنامه های اقتصادی قرار دهند تا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

محمود سریع القلم در گفت و گو با خبرنگار بخش اقتصادی ایرنا، افزود: برای توسعه اقتصادی باید شرکای بین المللی داشته باشیم زیرا بدون شریک، پیشرفتی اتفاق نخواهد افتاد و نمی توان در فضای مجازی رشد کرد.

وی با اشاره به اینکه کشورها باید در حوزه سیاست خارجی و سیاست های اقتصادی مسیر مشترک داشته باشند، اظهار داشت: کشوری که سیاست خارجی و اقتصادی اش مسیر مشترک نداشته باشد، نمی تواند به پیشرفت اقتصادی فکر کند.

این استاد دانشگاه افزود: در پارادایم توسعه یافتگی تاکید بر این است هرچه متغیرهای بیرونی مانند ورود سرمایه، تکنولوژی ، انتقال سرمایه و سرمایه گذار خارجی داشته باشیم، بازهم ساختار داخلی تعیین کننده است. به عبارتی، سرمایه داخلی یک کشور است که نشان می دهد تا چه اندازه می توان از سرمایه های داخلی و خارجی بهره برداری کرد.

وی با اشاره به نقش ارتباطات گسترده بین المللی، افزود: ایران باید مسیر سیاست خارجی و اقتصادی خود را همسو کند و جهت گیری خارجی خود را تغییر دهد تا کشور در مسیری با اصول پایدار قرار گیرد.

سریع القلم افزود: اگر به دنبال ایجاد تحول اقتصادی در کشور هستیم، ابتدا باید حل و فصل مسایل اقتصادی با کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهیم سپس روی مسایل جاری اقتصادی متمرکز شویم.

وی با اشاره به اینکه ما در سیاست های داخلی و خارجی با فراز و نشیب هایی همراه بوده ایم و دولت ها نیز نگاه قطبی نسبت به هم داشته اند، افزود: برخی کشورها از جمله ترکیه همواره با پارادایم روشنی حرکت کرده اند به طوری که در ترکیه از زمان ریاست جمهوری تورگوت اوزال یعنی دهه 80 میلادی تا اردوغان امروز، مبانی پیشرفت ترکیه مشترک است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: با اینکه از زمان اوزال تاکنون، هشت دولت سر کار آمده اما سیاست خارجی و داخلی آنها بدون تغییر و با تاکید بر محوریت بخش خصوصی، همکاری های گسترده بین المللی، سیاست خارجی همراه با جهان، دولت حداقلی، جامعه تولیدی و حرکت به سوی حقوق شهروندی قرار داشته و به همین دلیل در حال رشد و تکامل هستند.

وی افزود: در کشور ما، هر دولتی که سر کار می آید، نگاه خاص خود را به توسعه اقتصادی داشته و بخش عمده ای از دیدگاه دولت قبلی را نقض کرده است.

سریع القلم، توسعه اقتصادی یک کشور را به دو امدادی تشبیه کرد و گفت: در این بازی یک مسیر تعیین می شود و دونده اول بخشی از مسیر را طی کرده و ادامه مسیر را به فرد دیگر می سپارد و این روند تا پایان بازی ادامه می یابد. بنابراین هدف و مسیر دولت ها در ایران نیز باید اینگونه باشد و نباید با تغییر دولت ها اهداف، سیاست ها و مسیر برنامه ها تغییر کند بلکه هر دولتی باید ادامه دهنده مسیر قبلی باشد نه آنکه بگوید من می خواهم از اول و از نقطه صفر آغاز کنم.

وی نظام تصمیم گیری کشور را نیازمند یک نگرش همه جانبه دانست و افزود: وجود اهداف متضاد و ارایه راهکارهای متفاوت در مواردی، برنامه های کشور را در اجرا با مشکلات مختلف روبرو می کند؛ بنابراین با تدوین یک راهکار مشخص و منسجم، می توان تمام زیربخش های نظام تصمیم گیری را در جهت اهداف کشور هماهنگ و هم جهت کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه ثبات سیاسی و رضایتمندی مردم هر کشور، ایجاد استراتژی و رشد اقتصادی است، افزود: شرط اول رشد اقتصادی تولید ثروت در جامعه است تا نیازهای اولیه زندگی مردم حل شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *