توسعه یافتگی از اصول مبنایی ثابتی برخودار است
sari (1)دکتر محمود سریع القلم در ابتدای همایش چهار نکته ی مقدماتی در خصوص مبحث توسعه بیان نمود: نکته ی اول اینکه مباحث مربوط به توسعه یافتگی در سراسر جهان و با هر فرهنگ و جغرافیایی از اصول مبنایی ثابتی برخودار است و این اصول حاصل دستاوردهای بشری است که طی قرن های متمادی بدست امده است و هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند باید تابع این اصول باشد و تفاوت بین جوامع مختلف در الگوهای رسیدن به توسعه یافتگی است
وی در ادامه افزود:در حوزه ی  علوم انسانی توانسته ایم تا حدودی به این اصول دست پیدا کنیم و هیچ ملتی نمی تواند بگوید که توسعه پیدا می کنم اما به علم کاری نخواهم داشت و هیچ جامعه ای بدون انسجام فکری به توسعه دست پیدا نخواهد کرد.
پژوهشگر حوزه توسعه با بیان اینکه کشور ایران از بهترین دانش اموختگان در حوزه ی مهندسی و پزشکی برخودار است اظهار داشت: ایران ۱۵ امین قدرت بالقوه جهان است و از یک سری مزیت های جغرافیایی برخوردار است و به دریاهای بین المللی راه دارد و دارای منابع عظیم نفت و گاز است و باید برای بهره برداری از این موقعیت به نفع مطلوب استفاده نمود.
نائب رئیس مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه درخصوص دومین نکته مقدماتی توسعه یافتگی اظهار داشت:باید بدانیم که مسائل ایران فقط مربوط به ایران نیست.برای مثال در چندسال گذشته برزیل, چین, کره و ترکیه در تولید ناخالص داخلی رشد بسیاری کرده اند وایران با برخی از این کشورها همانند ترکیه و مالزی دارای اشتراکات فراوانی است.

باید اولویت هایمان را مشخص کنیم

استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی درخصوص سومین نکته ی مقدماتی گفت:در علوم انسانی نیاز به هرم علمی داریم و ما هرگز نمی توانیم بگوییم که ۲۵۶ مشکل داریم بلکه باید مشکلاتمان را به دو یا سه علت کانونی خلاصه کنیم.
وی در ادامه افزود:پس از انقلاب در چهار دولتی که روی کار امده اند ما هنوز نتوانسته ایم به آن دو – سه علت اصلی برسیم و از لحاظ تاریخی نیز از بعد از مشروطه هنوز نتوانسته ایم به یک اجماع در خصوص اولویت هایمان دست پیدا کنیم و از هر دوره ای به دوره ی بعد انها را انتقال داده ایم و به همین دلیل به کارامدی لازم دست پیدا نکرده ایم.
پژوهشگر حوزه توسعه وعلوم سیاسی درمورد چهارمین نکته ی مقدمانی اظهار داشت:مسئله اول ما در کشور این است که بین المللی نیستیم و تازمانی که بین المللی نباشیم در هیچ زمینه ای رشد نخواهیم کرد.برای مثال آن دسته از علمای دینی ما که به کشورهای دیگر رفته اند نسبت به سایرین از دیدگاه متفاوتی برخوردار هستند.شخصیت بزرگی چون امام موسی صدر به چندین زبان زنده ی دنیا مسلط بود و به کشورهای مختلف دنیا سفر می کرد او توانست ظرف ۲۰ سال انچنان هویتی به شیعیان لبنان ببخشد که انها در جهان عرب به جایگاه بلندمرتبه ای دست یابند.

ضرور ت بین المللی شدن
وی در ادامه افزود:هر شخصی در هر جایگاهی که قرار دارد اگر درمدار بین المللی حرکت نکند نمی تواند مفید باشد و استانداردهای ما نباید صرفا تحت جغرافیای داخل کشور باشد.در سال ۲۰۱۲ سی و شش میلیون توریست به ترکیه سفر کرده اند که چهار میلیون ان ایرانی بوده اند و تعامل ترکیه با جهان موجب پیشرفت صنعت و دانشگاه های ترکیه شده و انها توانسته اند تحت معیارهای بین المللی رشد پیدا کنند.۹۵ درصد کشورهای جهان از اصول مشترکی برخودار هستند از آسیا گرفته تا آمریکای شمالی مهمترین مسئله افزایش ثروت ملی است.چینی ها به دلیل تولید ناخالصی بالا و افزایش ثروت ملی به جایگاهی رسیده اند که هیچ مسئله ای در سطح جهان بدون نظر آنها قابل حل نیست.

پژوهشگر حوزه توسعه از رابطه ی تنگاتنگ بین دولت, بنگاه ها و دانشگاه در سطح جهان خبرداد و گفت:امروزه دانشگاه ها فقط در حوزه ی نظری فعال نیستند کشوری مثل کره جنوبی بهترین دانشگاه در حوزه ی نساجی را داراست و هدف آن ها این است که در ۲۰ سال آینده به جایگاهی برسند که ۸۰ درصد پارچه مصرفی دنیا از آنها خریداری شود.

کشورهای به سمت جهانی شدن گام بر می دارند
محمود سریع‌القلم با اشاره به اینکه منطقه ای شدن جای خود را به جهانی شدن داده است خاطرنشان کرد:امروزه کشورها با حذف ویزا , ایجاد خطوط ریلی مشترک به دنبال نزدیکی به یکدیگر و همگرایی منطقه ای هستند و این دوستی سبب می شود که انها در خصوص مسائل نظامی هزینه ی زیادی نکنند.

وی با بیان اینکه آمریکا با توهم تهدید ایران حدود ۱۲۵ میلیارد دلار به کشورهای عربی سلاح فروخته است افزود:به تازگی در کنگره ی آمریکا لایحه ای به تصویب رسیده است که در آنجا گفته شده برای نفوذ بر اعراب تا می توانید به انها با گزینه ی تهدید نشان دادن ایران سلاح بفروشید.

حداقل رشد اقتصادی باید ۳ درصد باشد
این پژوهشگر حوزه توسعه با بیان اینکه حداقل رشد اقتصادی باید ۳ درصد باشد افزود:مهمترین گروه اجتماعی طبقه ی متوسط هستند و هر حاکمیتی که می خواهد ثبات سیاسی داشته باشد باید به سراغ طبقه ی متوسط برود.از انجایی که طبقه ی متوسط تولید کننده هستند همواره به دنبال ثبات خواهند بود و به آینده فکر می کنندو زمان برای انها بسیار حائز اهمیت است.

بحث‌های سیاسی داخلی ایران متعلق به ۴۵ سال گذشته است

sari (4)استاد علوم سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی بسیاری از بحث های سیاسی داخلی ایران را متعلق به فضای ۴۵ سال پیش دانست و افزود:رسانه ها بعضا در فضای جنگ سرد بحث می کنند.درحالیکه امروز نظام بین الملل هرمی است و غرب دیگر آن جایگاه گذشته را ندارد.امروزه با رشد اقتصادی چین انها از تاثیرگذای بیشتری در سطح بین الملل برخوردارند و در سالهای آتی میزان اثرگذاری آنها بیشتر نیز خواهد شد.

وی به وضعیت اوکراین اشاره کرد و افزود: تونی ‌بلر نخست وزیر سابق انگلستان خواستار برطرف شدن بحران اوکراین شده است.انگلستان از انجایی که دیگر یک کشور صنعتی نیست به سپرده های بانکی روس ها نیاز مبرم دارد و این درحالی است که سپرده‌های روسیه در ۱٫۵ ماه گذشته از انگلیس به کشورهای آسیایی منتقل شده است
استاد علوم سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی اظهار کرد: مرکل از اوباما درخواست کرده است جنگ سرد اقتصادی با روسیه را آغاز نکند چون رابطه ی اقتصادی اتحادیه اروپا با روسیه حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است.
فقط ۴ دردصد درآمد نفت نروژ می تواند صرف بودجه جاری شود

پژوهشگر حوزه توسعه به کشور نفت خیز نروژ اشاره کرد و افزود:در نروژ ۹۶ درصد درامد نفتی برای استفاده نسل آینده در یک صندوق واریز می شود که منابع آن نیز درخارج از کشور سرمایه گذاری خواهد شد.در چند ساله گذشته دولت نروژ سعی داشته که سهم ۴ درصدی درامد نفت در بودجه جاری را به ۷درصد افزایش دهد اما با مخالفت جدی احزاب سیاسی مواجه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، آینده آموزش در دنیا را دور شدن از تخته سیاه و تمرکز بر رایانه‌های شخصی دانست و بیان کرد: جهان به شدت در حال تغییر، انتقال و ثروتمند شدن است.امروز با استفاده از اموزش از طریق رایانه دسترسی به اساتید برجسته ی دنیا امکان پذیر شده است .

چین درحال افزایش قدرت سیاسی خود با ادبیاتی صلح آمیز است
sari (2)به گزارش خبرنگار دیارمیرزا سریع القلم با بیان اینکه باید تلقی خو.د را نسبت به چین تغییر دهیم ادامه داد:در کشور چین فقط ۳۵۸ میلیاردر وجود دارد.این کشور توانسته قدرت اقتصادی خود را به چانه زنی سیاسی تبدیل کند و هم اکنون حوزه پاسفیک از دسترس امریکا و ژاپن خارج شده و چینی ها حاکم بلامنازع این حوزه هستند.اگر انها قدرت اقتصادی نداشتند هرگز قادر نبودند به چنین جایگاهی برسند.
وی در ادامه افزود:در سال ۲۰۱۲ چین ۸۵ درصد هزینه ی نظامی خود را در سکوت کامل خبری افزایش داده است و به موازات آن هیچ مسئولی نیز صحبت از افزایش قدرت نظامی چین نکرده و جهان را سردرگم نگاه داشته است.
چینی ها در حال افزایش قدرت سیاسی خود با ادبیاتی صلح امیز هستند و در تلاش هستند تا وضعیت شهروندان خود را بهبود ببخشند.اگر در سالهای گذشته زبان روسی به عنوان زبان دوم بین المللی محسوب میشد, امروزه زبان چینی زبان دوم جهان است و ۱۱ هزار مدرس چینی مشغول امزش زبان چینی در خارج از مرزهای این کشور هستند.و طی ۱۰ سال آینده این کشور به قدرت اصلی سیاسی اقتصادی نظامی تبدیل خواهد شد.

پژوهشگر حوزه توسعه، خواستار اطلاع عمیق از همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی شد و اظهار کرد: شناخت واقعی از جهان و ایران از پیش‌نیازهای توسعه در کشور است. امروز اگر ایران یک کشور بین المللی بود می توانست صنعت کاران خود را به آفریقا بفرستد و انها را به سرمایه گذاری در کشورهای آفریقایی تشویق کند درست همانند کاری که کره و عربستان در حال انجام آن هستند.

تحلیل های ما منطبق بر واقعیات نیست

محمود سریع القلم افزود:بسیاری از تحلیل های ما درخصوص نظام بین الملل منطبق بر واقعیات نیست بلکه برداشت های ذهنی ما است.روش تفکر در این رابطه ی کمی باواقعیت دارد.تلقیات ما نسبت به جهان براساس امار نیست بلکه انگونه که دوست داریم دنیا را می بینیم و بطور عمیق از فناوری جهانی و همکاری های منطقه ای و جهانی و حوزه ی اموزش بی اطلاع هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر تقویت ساختارهای قانونی و قضایی در کشور، خاطرنشان کرد: افزایش امکانات مالی و سرمایه‌گذاری ,تقویت قوه قضائیه و مقننه مستقل,شناخت واقعی از جهان و سیاست خارجی تعاملی با جهان از جمله پیش‌نیازهای توسعه برای ایران است.

رژیم صهیونیستی و عربستان دو عامل مقابل توسعه ایران

fffffوی رژیم صهیونیستی و عربستان را دو عامل در مقابل توسعه ایران خواند و بیان کرد:اروپا و آمریکا به عنوان دولت و حاکمیت مخالف توسعه اقتصادی ایران نیست، اما حامیان رژیم صهیونیستی(Aipac) بارایزنی بسیاری  از قوانین را به نفع خود تغییر می دهند.
وی به لایحه تصویب شده در کنگره امریکا اشاره کرد و افزود:برای اولین بار در آمریکا از واژه خلیج ع ر ب ی استفاده شده است و این یعنی اینکه عربستان درحال سرمایه گذاری در آمریکاست و منابع نفتی خود را در اختیار این کشور قرار داده است.
اولویت های ملی نباید از دولتی به دولت دیگر تغییر یابند
سریع‌القلم با بیان اینکه دیگر کشورهای جهان با ما تضاد و تناقض ندارند، تصریح کرد: شناخت از نیازهای یک، دو، سه و چهار کشور موجب انسجام برای پیشرفت ملی می‌شود.اولویت های ملی نباید از دولتی به دولت دیگر تغییر یابند.توسعه همانند مسابقه ی دو امدادی است و ما نمی توانیم هربار مسیر را تغییر دهیم.نمی توانیم نگاه کلان خود را به سیاست خارجی,فرهنگ,اقتصاد از یک دولت به دولت دیگر تغییر دهیم بلکه فقط باید در روش های اجرایی تغییراتی حاصل کنیم.
برای توسعه بین مبانی سیاست خارجی و اقتصادی ریل مشترکی وجود دارد.سیاست خارجی ما نمی تواند تقابلی باشد و همزمان بگوییم خواستار توسعه اقتصادی با جهان هستیم.

نگاه دولت محور موجب تاخیر در فرآیند توسعه می شود

پژوهشگر حوزه توسعه وعلوم سیاسی با بیان اینکه نگاه دولت محور ایرانیان موجب تاخیر در فرآیند توسعه شده است اظهار داشت:همه ی شهروندان در فرآیند توسعه ی کشور مسئولیت دارند و باید بخشی از وقت خود را برای بهتر شدن جامعه اختصاص دهند.نباید به دنبال این باشیم که همه ی مشکلات را دولت حل کند و این کارها را به تاخیر خواهد انداخت.
باید به این نتیجه برسیم که دولت و حاکمیت مسئول معاش مردم نیستند بلکه خود مردم باید مسئولیت خود را بپذیرند.

همه در چهارچوب قانون حق اظهار نظر دارند
استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی درخصوص مسائل مطرح شده از جانب مخالفان توافق ژنو گفت:باید یک فضای باز سیاسی بوجود آید و همه ی گروه ها درچهارچوب قانون از حق اظهار نظر برخوردار هستند.
وی در ادامه افزود:ارتباط نمایندگان مجلس با دانشگاهیان باید بیشتر شود.خبرنگاران باید مدام در دستگاه های اجرایی رفت و امد داشته باشند .خیلی از ما  فکر می کنیم انچه که می گوئیم صحیح است و دیگران در اشتباه هستند و بنا به دلایل تاریخی ما ایرانیان با تفاوت های فکری مشکل داریم.باتوجه به فرهنگ کهن ایران نباید امروزه دچار چنین مشکلتی می بودیم اما با آموزش صحیح این مشکلات فکری قابل حل خواد بود.

افزایش جمعیت مشروط به افزایش نرخ رشد اقتصادی استsari (3)
به گزارش خبرنگار دیارمیرزا محمود سریع القلم با اشاره به سیاست تکثیر جمعیت در ایران گفت: ایران زمینه افزایش جمعیت را داراست و می توانیم به بالای ۱۰۰ میلیون نفر نیز برسیم اما افزایش جمعیت نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.هیچ دولت و حاکمیتی در جهان به دنبال این نیست که جمعیت خود را افزایش دهد اما ملت فقیری داشته باشد.افزایش جمعیت مشروط به افزایش نرخ رشد اقتصادی است و حداقل باید نرخ رشد اقتصادی ۵ درصد داشته باشیم و برای تحقق این رشد نیاز به تغییر رویکرد در سیاست خارجی و افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد و همچنین نیاز به ورود فناوری به کشور داریم.

حواشی
این همایش با مشارکت انجمن مدرسین دانشگاه گیلان و بنیاد در شرف تاسیس اندیشه و توسعه گیلان برگزار شد.
حضور مهندس روح الله قهرمانی چابک استاندار سابق گیلان از نکات جالب این مراسم بود.
برخی از مسئولین فعلی گیلان نظیر مدیرکل محیط زیست ,میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین مشاور استاندار در امور صنعتی در مراسم حضور داشتند.
در پایان مراسم یکی از صنایع دستی قدیمی گیلان توسط مشاور استاندار به دکتر سریع القلم اهدا شد.

دکتر محمود سریع القلم

دکتر محمود سریع القلم

sariolghalam00011-500x375 sariolghalam00007-500x375

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ نخستین همایش پیرامون بررسی توسعه,رشد همه جانبه و متوازن زمینه ها و موانع تحقق آن با موضوع جایگاه ایران در تحولات بین المللی با سخنرانی دکتر محمود سریع القلم استاد در رشت برگزار شد

  1. عباس گفت:

    سلام
    ضمن خسته نباشیدبه شما دوستداران دکتر سریع اقلم به شما پیشنهاد میکنم در بخشی مجزا مجموعه مقالات آقای دکتر و همینطور مجموعه مصاحبه های ایشان را بیاورید. ضمنا خواهشن لیست کتب تالیفی و یا ترجمه ایشان را همراه با مشخصات ارائه فرمایید .

    1. modir گفت:

      با عرض سلام و احترام
      از پیشنهاد شما متشکریم.
      وبسایت در حال تغییراتی میباشد،حتما نظرات شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *