دلیل افراطی گری این است که این اشخاص فقط در مدار خودشان زندگی می کنند. وارد مدارهای تازه شدن، نیازمند مطالعه است. من یکبار به یکی از دوستانم 4 رمان از چارلز دیکنر را معرفی کردم و گفتم اینها را بخوان تا مدار متفاوتی در ذهنت شکل بگیرد و ذهنت با جهانی غیر از خودت هم آشنا شود.

پیام نو: محمود سریع القلم استاد برجسته دانشگاه شهید بهشتی علت افراطی گری افراد در ایران را زندگی آنها در مدار خودشان می داند.

به گزارش پیام نو، دکتر محمد سریع القلم در پاسخ به این سوال که چرا کشور ما با موانعی از جمله تندروی افراد مواجه است و چرا اساسا اغلب ایرانی ها خود را حق به جانب می دانند، می گوید: دلیل افراطی گری این است که این اشخاص فقط در مدار خودشان زندگی می کنند. وارد مدارهای تازه شدن، نیازمند مطالعه است. من یکبار به یکی از دوستانم ۴ رمان از چارلز دیکنز را معرفی کردم و گفتم اینها را بخوان تا مدار متفاوتی در ذهنت شکل بگیرد و ذهنت با جهانی غیر از خودت هم آشنا شود. او آنها را خواند و من باز هم چند کتاب دیگر را به او معرفی کردم. مثلا وقتی سرگذشت نلسون ماندلا را می خوانیم می فهمیم که چقدر برای خودش وقت گذاشت تا توانست روی زندان بانانش نیز تاثیر بگذارد. باید روی کتاب ها و نویسندگان مختلف وقت بگذاریم تا مدارهای تازه ای در زندگی مان بگشائیم و در خودمان محصور نمانیم.

وی ادامه می دهد: همچنین باید تحمل دیدگاه های مخالف و مختلف را در خود ایجاد کنیم و با کسانی هم که متضاد ما هستند معاشرت کنیم. از سوی دیگر، رشد فکری نیاز به مباحثه دارد؛ کسی که با او بحث و گفت و گو می کنیم. از سوی دیگر رشد فکری نیاز به مباحثه دارد؛ کسی که با او بحث و گفت و گو کنیم. رسانه های مجازی در این عرصه بسیار تاثیرگذارند و حضور در این فضاها قدرت تحمل را بالا می برد. ما با اینترنت و فیسبوک و … به هم وصل شده ایم.

این استاد دانشگاه در ادامه گفتگوی خود با ویژه نامه نوروزی روزنامه آرمان تصریح کرد: من در اجلاس داووس گفتم که آینده خاورمیانه ای ها در دست بیل گیتس هاست. ما در طول تاریخ مان نظام های استبدادی داشته ایم و داریم؛ باید و نباید شنیده و منع شده ایم و در چنین موقعیتی، فرد رشد نمی کند. در واقع فرد ایرانی هیچگاه فرصت رشد نیافته ولی دنیای جدید دارد درها را باز می کند. می توانیم بگوییم افراطی گری در جامعه از عدم آموزش ریشه می گیرد که نمی دانیم با تفاوت ها و اندیشه های دیگر چطور برخورد کنیم.

نوشته های مرتبط

4 فکر در مورد “ ریشه های افراطی‌گری ایرانی ها از نگاه دکتر محمود سریع القلم

  1. ابوذر غفاری گفت:

    حقوق چقدر میگیری حاجی ؟ 

    فکر نمی کنم کمتر از پنجاه میلیون تومان ماهانه درآمد داشته باشی کلک !

    کجا زندگی می‌کنی حاجی ؟

    فکر نمی کنم پایین تر از زعفرانیه خونه ت باشه .

    اونم چه خونه ای بالای صد ، صد و بیست میلیارد تومان با مساحت دست کم هزار متر .

    ای فلان فلان شده .

     

  2. حسین گفت:

    سلام دکتر. دو تا خواهش داشتم. اول اینکه مطلبی در مورد شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر جوانان و طرز درست استفاده کردن از آنها و مسایل پیرامون آن بنویسید. مثلا اینکه یک دانشجو چگونه و به چه میزان باید استفاده کند. وارد نشدن مطلق، به این شبکه ها چه تاثیری بر ما خواهد داشت؟ اگر این وقت را صرف مطالعه کنیم، بهتر نیست؟ دومین خواهش اینکه مطلبی پیدامون یک دوست خوب و یک دوستی عاقلانه و عاشقانه و ویژگی های آن بنویسید. با تشکر فراوان.

  3. سپیده گفت:

    کاملا حق با شماست اقای دکتر.موچاس گراسیاس استالا ویستا

  4. رزم آور گفت:

    جناب دکترسلام،
    قرنهاست که عفریت جهل و نادانی دربین مردم این سرزمین ریشه دوانیده و همیشه برای نجات خودبه یک قهرمان نیازداریم وتا مردم نگرش شان نسبت به این موضوع عوض نشود، خیلی سخت است به یک جامعه آرمانی دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *